|
Objectiu.
Avaluar l'associació entre el consum de fruita i verdura i el risc de malaltia cardíaca coronària (MCC).
Disseny.
Estudi longitudinal prospectiu.
Participants.
4.251 dones, entre 34 i 59 anys, amb un seguiment de 14 anys; i 42.148 homes d'edats compreses entre els 40 i els 75 anys, seguits durant un període de 8 anys.
Totes les persones incloses en l'estudi no presentaven malaltia cardiovascular, càncer, ni diabetis mellitus en la visita inicial.
Emplaçament.
Població dels estudis The Nurse´s Health Study and the Health Professionals´Follow-Up Study.
Intervenció i mesures.
Les mostres per a aquesta anàlisi es van extraure dels participants dels dos estudis esmentats anteriorment, ja que tots dos estudis tenien un disseny semblant: els participants van emplenar un qüestionari cada dos anys, per correu, relatiu al seu historial mèdic, conductes de salut, esdeveniments cardiovasculars i altres resultats.
L'objectiu principal va ser valorar la incidència d'infart de miocardi no mortal o malaltia coronària mortal (1.127 casos en les dones i 1.063 en els homes).
D'una manera periòdica es valorava la dieta mitjançant qüestionaris semiquantitatius sobre la freqüència dels àpats, la ingesta de fruites, verdures i patates. Per a cada producte alimentari s'especificava la ració estàndard.
Resultats.
El terme mitjà de consum de fruites i verdures entre els participants va ser de 5, 8 racions/diàries en les dones i 5, 1 racions/diàries en els homes.
Després d'ajustar els resultats per factors de risc cardiovascular estàndard, les persones situades en el quintil més alt pel consum de fruita i verdura tenien un risc relatiu (RR) de 0,8 ( 95 % IC, 0,69-0,93) comparat amb aquells que estaven en el quintil més baix de consum. L'increment de la ingesta d'1 ració/diària de fruites o vegetals, es relacionava amb una disminució d'un 4 % del risc per MCC (RR 0,96, 95 % IC, 0,94-0,99) p=0,01.
Les verdures de fulla verda i les verdures i fruites riques en vitamina C van contribuir més a l'aparent efecte protector de la ingesta total de fruita i verdura.
Conclusions.
El consum de fruita i verdures, especialment les verdures de fulla verda i les fruites i verdures riques en vitamina C, sembla tenir un efecte protector contra la MCC.
Font de finançament.
Estudi finançat pel NIH Office of Dietary Supplements i pel Florida Departament of Citrus.
Comentari crític.
Diversos estudis previs relacionaven el consum de molts nutrients presents en les fruites i verdures amb la disminució de la incidència de malalties cardiovasculars, la mida de les mostres i els dissenys feien que els resultats fossin poc consistents.
Aquest estudi, pel nombre de participants, disseny i període de seguiment, aporta unes dades consistents sobre els beneficis del consum de fruita i verdura en la possible prevenció de la MCC.
Els mecanismes protectors del consum de fruita i verdura podrien ser múltiples: presència de vitamines antioxidants, folats, fibra i minerals com el potassi. Alguns estudis aporten l'evidència que una més gran quantitat d'ingesta de folats i vitamina B 6 s'associa amb un menor risc de malaltia coronària. Una ingesta més elevada de potassi s'associa amb una disminució de la pressió arterial i amb una taxa més baixa d'accidents vasculars cerebrals.
Ja que cap constituent individual de la fruita i la verdura explica del tot l'aparent benefici, es recomana consumir més fruita i verdura.
Segons els resultats de l'estudi, 1.443 persones haurien d'incrementar el consum d'una ració diària de fruita o verdura, durant 12 anys, per evitar una MCC. El benefici obtingut en la reducció de la MCC, d'entre un 5 i un 20 %, és inferior a l'obtingut amb el tractament amb estatines, un 30 %, però el consum de fruita i verdura proporciona altres beneficis, i és una mesura que a l'atenció primària es pot fer extensiva a tota la població, i hauria de completar, més que substituir, altres actuacions per intentar reduir el risc coronari.
Revisor
Antonio Rodríguez Poncelas
EAP Anglès

|