|
Objectiu.
Determinar l'associació entre la ingesta d'una dieta rica en fibra i el càncer colorectal.
Disseny.
Estudi prospectiu.
Emplaçament.
Diversos països d'Europa.
Participants.
519.978 individus d'entre 25 anys - 70 anys que participen en l'estudi European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC).
Intervenció i mesures.
Mesura de la dieta a través de qüestionaris específics dissenyats per a cada país per recollir els hàbits locals i preguntes sobre estils de vida i variables socioeconòmiques. Seguiment de les poblacions estudiades a través dels respectius registres de càncer i registres de mortalitat. Estimació del risc relatiu obtingut a partir de la ingesta de fibra, tenint en compte el sexe, el grup d'edat i la regió geogràfica.
Resultats.
S'ha fet un seguiment de 1.939.011 persones - any i s'han identificat 1.065 càncers colorectals. La dieta amb fibra està inversament relacionada a la incidència de càncer de budell gros [risc relatiu (RR) ajustat: 0,75; IC: 95 % = 0,59 - 0,95, quintil d'ingesta més alt, comparat amb el més baix], i l'efecte protector és més gran per al còlon esquerre i menys per al recte. Després de calibrar amb dades més detallades sobre la ingesta, en un sol dia, l'RR ajustat és de 0,58 (0,41 - 0,85). Cap font d'aliments amb fibra ha mostrat ser més protectora que una altra i no s'ha investigat el paper dels suplements de fibra.
Conclusions.
En poblacions que ingereixen poca dieta rica en fibra, el fet de doblar la ingesta de fibra en la dieta podria reduir en un 40 % el risc de càncer de còlon.
Conflicte d'interessos.
No declarats.
Comentari crític.
Recents estudis prospectius havien contradit la creença establerta a partir d'estudis de casos i controls, que la dieta rica en fibra protegeix del càncer colorectal. Així mateix, diferents assaigs clínics aleatoris tampoc han pogut demostrar que els suplements de fibra redueixin de manera significativa la incidència de pòlips adenomatosos.
Els resultats d'aquest estudi EPIC i d'un altre publicat en el mateix número d'aquesta revista mostren que la dieta rica en fibra, sí que s'associa a una menor incidència de càncer de còlon i d'adenomes. L'EPIC és un dels estudis prospectius de dieta rica en fibra i d'incidència de càncer més gran i només comparable en el nombre de persones estudiades, amb l'estudi prospectiu americà US Nurses Health Study, que no va mostrar la validesa d'aquesta associació.
Aquests resultats controvertits, com els autors assenyalen, es deuen a què en aquest estudi EPIC, els participants refereixen una ingesta major de fibra i més variada, que en l'estudi americà. També, el fet d'haver dut a terme una segona anàlisi, tenint en compte la ingesta d'un sol dia i l'ajustament de les diverses variables de sexe, edat i regió geogràfica, dóna solidesa als resultats de l'EPIC.
De moment, tot i les controvèrsies, les recomanacions d'una dieta rica en fibra, ja sigui en forma de fibra o vegetals i fruita, és una bona opció per reduir el càncer colorectal. Així mateix, com a mesures de prevenció primària de càncer colorectal, cal recomanar l'exercici físic, deixar de fumar, evitar el sobrepès i l'obesitat i evitar la ingesta abundant de carn vermella.
Revisora
Mercè Marzo
Divisió d'Atenció Primària

|