|
Context.
Dades experimentals i epidemiològiques suggereixen que la lesió
oxidativa està implicada en les dues principals causes de mort:
la malaltia cardiovascular [perquè el colesterol transportat per
les lipoproteïnes de baixa densitat, low density lipoprotein
(colesterol LDL) es fa més aterogen si s'oxida] i la malaltia cancerosa
[perquè molts carcinògens creen radicals lliures que lesionen l'àcid
desoxiribonucleic (DNA) i altres estructures cel·lulars iniciant
el desenvolupament d'un tumor]. En la prevenció d'aquestes malalties
s'ha estudiat l'efecte de diverses vitamines antioxidants; el principal
antioxidant en fases lipídiques en humans és l'alfatocoferol
(la forma predominant i més activa de la vitamina E) que, entre
altres efectes, millora la funció endotelial (actua neutralitzant
els radicals lliures i prevenint la lesió cel·lular, a més d'altres
mecanismes d'acció). Els assaigs clínics sobre el tema, però, generalment
no han aconseguit confirmar aquest benefici, segurament a causa
de la seva curta durada.
Objectiu.
Avaluar si la suplementació amb vitamina E durant un temps llarg disminueix el risc de càncer, la mort per càncer i els episodis cardiovasculars.
Disseny, emplaçament i pacients.
Es va ampliar l'assaig clínic
internacional HOPE (aleatori, doblement cec i controlat amb placebo),
que s'havia dut a terme entre 1993 i 1999 a pacients de 55 anys
o més grans amb diabetis mellitus o malaltia cardiovascular,
a un altre estudi anomenat HOPE-TOO, que es va dur a terme entre
el 16 d'abril de 1999 i el 26 de maig de 2003. Es tenia el propòsit
de seguir-lo en els mateixos centres on s'havia iniciat. Van fer-ho
174 centres dels 267 inicials (repartits entre Canadà, Estats Units,
Europa i Brasil), van aconseguir que 3.994 pacients continuessin
la intervenció de l'estudi amb una mitjana de seguiment de 7,0 anys.
Els motius dels pacients del primer estudi per no rebre la intervenció
del segon estudi van ser la mort, en 916 casos, i el refús, en 1.382
casos; hi van haver 738 pacients que, sense rebre intervenció, van
accedir a un seguiment passiu. Totes les persones participants van
donar consentiment escrit, i la majoria eren blanques (89,9 %);
i de la resta, el 5,6 % eren sud-americanes, 1,6 % asiàtiques, 1,5
% negres i 1,4 % d'altres grups ètnics.
Intervenció i mesures.
Administració d'una dosi diària de 400 UI de vitamina E d'origen
natural (RRR-acetat d'alfatocoferil) o bé placebo durant una mitjana
de set anys; ambdues càpsules tenien la mateixa aparença. Mesures
principals: incidència de càncer, morts per càncer i episodis cardiovasculars
(infart de miocardi, accident vascular cerebral i mort per aturada
cardíaca). També es van valorar, com a mesures secundàries, la incidència
d'insuficiència cardíaca, angina inestable i revascularitzacions.
Les càpsules van ser ben tolerades i no hi va haver cap efecte advers
seriós [els pacients van ser sotmesos a una revisió de salut prèvia
(Vital status was ascertained?).
Resultats.
Estudiant tots els pacients del HOPE, no hi van haver diferències significatives entre la incidència de les principals patologies mesurades (càncer, morts per càncer i episodis cardiovasculars majors). En canvi, els pacients suplementats amb vitamina E van tenir un risc més alt d'insuficiència cardíaca [risc relatiu (RR): 1,21; interval de confiança (IC): 95 %; 1,01 - 1,26; p= 0,03] i hospitalització per fallada cardíaca (RR: 1,21; IC: 95 %; 1,00 - 1,47; p= 0,045). Estudiant els pacients que van quedar inclosos en el HOPE-TOO, els resultats van ser els mateixos en termes de significació estadística.
Conclusions.
En pacients amb malaltia vascular o diabetis mellitus, la suplementació a llarg termini amb vitamina E no prevé el càncer o els episodis cardiovasculars majors i podria incrementar el risc d'insuficiència cardíaca, resultat que cal tenir en consideració i estudiar més a fons, tot i que es relaciona amb un efecte depressiu de la funció miocardíaca.
Conflicte d'interessos.
L'estudi ha rebut nombrosos ajuts econòmics, que s'esmenten àmpliament, incloent-hi fundacions públiques i privades del Canadà, alguns laboratoris farmacèutics i l'Associació de Vitamina E d'Origen Natural. Un dels metges també declara rebre diverses beques. Cap dels promotors no ha participat en el disseny de l'estudi, anàlisi o interpretació de les dades o elaboració del manuscrit.
Comentari crític.
La població que inclou aquest estudi és una gran majoria de la que
atenem diàriament a les consultes d'atenció primària. Moltes d'aquestes
persones potser no ens diuen que estan prenent suplements vitamínics
o altres productes per millorar la salut. El fet que no s'hagi trobat
cap benefici en un temps de seguiment tan llarg, a més del resultat
en si, té implicacions més àmplies: reflexionar sobre la tendència
a acceptar "productes naturals", com ara les vitamines com a substàncies
inofensives, encara que no s'hagi provat que són efectives. Per
tant, aquest estudi emfasitza la necessitat d'avaluar mitjançant
estudis ben dissenyats l'ús de totes les vitamines, altres productes
naturals i teràpies complementàries abans que siguin àmpliament
usats per millorar la salut.
Revisora
Marisol Oliva
EAP Vilanova del Camí

|