|
Antecedents.
Als Estats Units d'Amèrica (EUA), més de 75.000 morts anuals s'atribueixen al consum excessiu d'alcohol. Es considera la tercera causa de mort evitable en aquell país.
El consum abusiu d'alcohol es detecta en un nombre del 7 % al 20 % dels pacients ambulatoris; del 30 % al 40 % dels pacients d'urgències i del 50 % dels pacients de traumatologia.
Els centres de Disease Control and Prevention van dur a terme una investigació, l'any 2003, en els estudiants d'institut de tot el país, i van trobar que el 28 % dels estudiants consumien begudes alcohòliques des d'abans dels 13 anys d'edat. Aquests joves, als 17 anys, tenien probabilitats 7 vegades més altes de consumir més de 5 o 6 begudes alcohòliques al mes, que els que havien començat el consum als 17 anys o més tard.
L'inici de l'hàbit de beure alcohol a edats molt joves s'associa amb la dependència alcohòlica i amb problemes relacionats amb l'alcohol durant la vida adulta.
La ingesta de 5 begudes alcohòliques, els homes (4, les dones), en 2 hores -més freqüent en els que han iniciat el consum de més joves- eleva molt el nivell d'alcohol a la sang i augmenta el risc d'accident en la conducció, les baralles, els intents de suïcidi, la pràctica de relacions sexuals sense protecció, els embarassos no desitjats, el consum de drogues il·legals i el fracàs escolar.
Objectiu.
Investigar si l'inici del consum de begudes alcohòliques en edats molt primerenques s'associa amb el desenvolupament de dependència alcohòlica amb menys edat, o amb la cronificació de la dependència.
Disseny.
Estudi observacional transversal.
Emplaçament.
Estats Units d'Amèrica.
Participants.
Entrevistes presencials a 43.093 adults de 18 anys o més grans, entre els anys 2001 i 2002.
Intervenció i mesures.
Es van seguir els criteris del DSM IV per al diagnòstic d'abús i de dependència alcohòlica. Les variables de dependència alcohòlica es definien per 7 criteris diagnòstics: tolerància a l'alcohol; ressaca o ingesta d'alcohol per evitar símptomes de ressaca; ingesta de més quantitat d'alcohol o durant més temps del proposat; desig persistent o intents fallits de deixar de beure; dedicació de gran part del temps a aconseguir alcohol, a beure, o a recuperar-se dels efectes de la beguda; pèrdua d'activitats socials, laborals o de lleure importants pel fet de beure; i persistència en l'hàbit de beure malgrat l'existència de problemes físics o psicològics causats per la beguda.
El diagnòstic de dependència requeria el compliment de 3 dels 7 criteris de dependència durant almenys 12 mesos. També es mesurava la duració i la freqüència dels episodis.
Als pacients que reunien criteris de diagnòstic de dependència se'ls preguntava l'edat d'inici dels episodis. A tots els enquestats, se'ls preguntava a quina edat havien començat el consum de begudes alcohòliques; la resposta es classificava per trams d'edat [menors de 14 anys; dels 14 anys als 20 anys, cada any per separat; i 21 anys o més anys (edat mínima legal per beure als EUA)]. Altres ítems investigats eren l'alcoholisme en familiars de primer grau, la conducta antisocial i el consum de drogues, fàrmacs sedants, tranquil·litzants, analgèsics o altres.
Resultats.
En comparació amb les persones entrevistades que havien començat a beure als 21 anys o més, les que havien iniciat el consum abans dels 14 anys tenien més probabilitats de patir dependència alcohòlica en alguna ocasió i dins dels 10 anys següents a l'inici del consum. També havien experimentat més sovint dependència de l'alcohol en el darrer any o havien patit múltiples episodis d'alcoholèmia.
Conclusions.
Aquest estudi realitzat als EUA demostra que és necessària la detecció i el consell als adolescents en referència amb el consum d'alcohol, així com la implementació de mesures i programes orientats a retardar l'inici del consum de begudes alcohòliques.
Font de finançament.
Beca del National Institute on Alcohol Abus and Alcoholism.
Conflicte d'interessos.
No hi consta.
Comentari crític.
La nostra cultura mediterrània ens ofereix un tipus d'alimentació, que inclou begudes alcohòliques com ara el vi, que ens aporta beneficis inqüestionables per a la salut.
Però en l'actualitat, la barreja d'influències d'altres cultures fa que el tipus de consum, tant d'aliments com d'altres productes, s'assembli cada vegada més als models dels EUA. En el lleure i l'oci dels joves, l'alcohol hi té un paper preponderant. Aquest treball fet als EUA ens indica que, com més aviat s'inicia el consum d'alcohol, més probabilitats hi ha de tornar-se'n dependent.
Caldria investigar en altres cultures i altres poblacions, però, probablement, la labilitat del cervell humà, que segueix desenvolupant-se fins als 20 anys, i els danys que l'alcohol pot ocasionar en edats molt joves són similars en les diferents poblacions.
Potser els resultats dels estudis clínics sobre eficàcia d'intervencions motivacionals, que aconsegueixen reduir les conseqüències negatives relacionades amb l'alcohol entre estudiants adolescents, també siguin semblants en diverses poblacions.
Revisora
Concepció Ricart
EAP Pallars Sobirà

|